Millainen pakana olet?

• Olisi kiva saada jotain kuvaa siitä mistä meidän pakanakenttä koostuu nykyään ^^

Aloitan: Itami on kaaosmagiapohjainen diskordianisti ja Karhun kansalainen. Kaaosmagiapohjaisuudella tässä asiassa tarkoitan maailmankuvaa, jossa kaikki uskonnot ja maailmankatsomukset ovat vapaasti käytettävissäni tarpeen mukaan. Nuo kaksi erityisasemassa olevaa vain sattuvat toimimaan pysyvinä rinnakkaisuskontoina enkä koe tarvetta luopua niistä ❤

Onks meil enää wiccoja ja satanisteja? Pakanaverkon alkuaikojen tehoduo... Tai jtn.
    Niin ja hei oon miettynyt pitkään että onko joukossamme hellenistejä? =D

• Arlene, os. Essi E. Essi, raportoi seuraavaa:

Pakanaurani aloitin wiccan pohjalta ja sitä pohjaa olen soveltanut sittemmin diskordianistisen maailmankuvan ja uskonnollisuuden luomisessa. Diskordianismi tuntuu nykyään tärkeimmältä jutulta, mutta lisäksi pakettiin sisältyy myös zazenin istumista ja koska ihmismieli on monipuolinen, tutustun mieluusti monenlaisiin erilaisiin tapoihin uskoa ja harjoittaa. Siksikin olen myös esimerkiksi ordinoitu pastafarinen ministeri (/pappi), minulla on dudeistinen pappisvihkimys ja teen väitöskirjaa uskontotieteeseen (suurin maaginen harjoitukseni noin niinkun ikinä). Elävässä kirjastossa käyn usein Noita -kirjana, koska noituus on myös yksi osa identiteettiäni, mutta haluan aina painottaa, että se ei ole ainoastaan wiccaa se minun noituuteni, vaan sisältää myös sen diskordianistisen noitimisen.

Muistan sen ajan, kun vielä mietti kategorioita ja lokeroita (ja lonkeroita?) ja halusi jotain nimityksiä käyttää, mutta olen varmaan vieraantunut niin paljon uusien pakanoiden tapaamisesta, että ei ole pitkään aikaan tarvinnut miettiä titteleitä. Se on vaan mielenkiintosta huomata, miten maailmankuvat muuttuu ja tulee varmemmaksi ainakin joiltain osin siitä, mikä se oma tulkinta on. Joskus olin ihan kauhuissani siitä, kun Pakiksen ja Lehdon listoilla tapeltiin wiccan määritelmästä, että nyt en voi kellekään sanoa olevani eklektinen wicca, koska sitten joku ajattelee, että en ole wicca tmv joudun perustelemaan sitä. Eipä hirveästi sitten tarvinnut, mutta se oli kyllä ahistavaa aikaa se taisto. Ymmärrän sen keskustelun kyllä ja sinänsä on mielenkiintoista, miten edelleen suomalaisittain wiccasta erillistä noituutta ei ihan hirveästi näe. Vai näkeekö?

Onko siellä eetterissä paljon noitia, jotka eivät ole wiccoja? Kiinnostaa, miten tämäkin kenttä elää 🙂

• Aallotar on Ahdin lapsi. Suomalainen pakana karjalaisin sukujuurin. Luonto- ja historiaystävä mikä näkyy persoonassa, elintavoissa sekä kodissa. Veri vetää skandinavian suuntaan ilmeisesti isän puolelta, ja tämä ilmenee mm. riimutyöskentelynä.

• Mitenkähän tätä menoa enää tätä nykyä kuvailisi. Allekirjoitan Itamin kuvauksen kaaosmagiasta ja myös itselläni Diskordianismi vaikuttaa vahvasti taustalla, mutta juureni ja polkuni muutenkin on maaperässä jolle ei ole nimeä. Editoin tätä viestiä myöhemmin jos keksin miten selittää paremmin!

• Itse olen mikseri väenuskosta ja asatrusta. Lähimmät jumaluudet ovat Frigg, Lemminkäisen äiti, Ahti ja Louhi. Harjoitan kyllä noituuttaakin, ettei sen puoleen. 😄 Oli mulla silloin teininä semmoinen pikkuwiccavaihe, mut ei se sitten kuitenkaan tuntunut omalta sen jälkeen kun löysi nämä asatru- ja karjalaisjumalat.

• Postmodernia kaaosmagiaa, diskordialainen ja vielä kopimisti kaupan päälle. Perinnenoituus ja kansanhistoriallisesti relevantit riitit ja rituaalit kuuluu asiaan, koska pitäähän omaa verenperintöään muistaa. Aika lailla kaaoksen puolelle orientoitu "linkkuveitsipakana", helpoin käyttää suoraan sitä työkalua mikä vastaa parhaiten k.o. tarpeeseen milloinkin. Miten tätä nyt täsmentää, omat kotojumalat ja soveltaminen siis keskiössä.

Log in to reply